• Nous sommes toujours au Sénégal à la fin des années 70. Il n'y a pas qu'à Dakar que les musiciens explorent de nouvelles directions et définissent les bases de ce qui deviendra "Le Mbalax". Ainsi verront le jour, des groupes comme Le Canari de Kaolack, l'U.C.A.S Jazz Band de Sedhiou et en ce qui nous concerne aujourd'hui Le Royal Band de Thiès.

    Thiès est une ville étrange, développée rapidement par les Français, parce qu'à la croisée des 2 lignes de chemins de fer reliant Dakar, à Saint Louis d'une part et à Bamako de l'autre. Thiès est vite devenue la seconde ville du pays. Il en résulte encore de nos jours une ambiance bizarre, mélangeant le bouillonnement propre à toutes grosses villes africaines avec une certaine nonchalance souvent présente dans ces anciennes cités coloniales.

    Regroupé autour du chanteur Adema Secka et du timbaliste/chef d'orchestre Modou Sarr, le Royal Band se produisait régulièrement au Sangomar, la boite de nuit d'un technicien nommé Moussa Diallo véritable petit géni qui à l'aide de ses deux micros toujours bien placés a enregistré la plupart des groupes de l'époque et est quasiment le dépositaire de ce son si particulier.

    De nos jours, je pense que Le Sangomar n'existe plus, le train ne va plus jusqu'à Saint Louis et Adema Secka sort épisodiquement des cassettes sur le marché local sous le nom de Secka et Le Royal Band de Thiès.

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  • La Panika fait partie des quinze formations de la compagnie du Tire-laine, un des collectifs emblématiques de la région lilloise où s’entremêlent musiques tsiganes, klezmers et autres swings manouches. Fanfare mais pas que, la Panika est le fruit de mille rencontres, mille tumultes, mille folies, mille péripéties... Benito BLANCQUAERT, chef de file et saxophoniste époustouflant de la formation, rencontre en 1996 Arnaud VAN LANCKER (Nono), directeur artistique et fondateur de la Compagnie du Tire-laine. Les projets fusent. Il joue dans « Sergan le Rom » puis avec les musiciens du Taraf Borzo, notamment en compagnie de Jean-Pierre LIETAR, trompettiste émérite avec qui il se lance dans une tournée inoubliable au cours de laquelle il croise le grand maître clarinettiste bulgare Yvo PAPASOV ou encore Mladen MALAKOV. En 2001, Benito découvre dans les rues de Gand l’accordéoniste Pesho ELMAZOV un rom de Bulgarie, et c’est le coup de foudre. Des rencontres qui ont scellé le destin de la Panika, celle de Pesho ELMAZOV, Jean-Pierre LIETAR et Benito BLANCQUAERT en fait bien évidemment partie. C’est le début d’une amitié fraternelle. L’âme de la PANIKA est née, une fanfare « bulgaro-franco-belge ». Avec les « gros », Vincent HOUZIAUX, Christian LAISNE, Antoine MARÉCHAL (tubas), Gaspard VANARDOIS (banjoïste du Taraf Dékalé et guitariste du Taraf Borzo) et Théophile DEMARCQ (percussioniste de Swing Gadjé et du Taraf Dékalé), la Panika est devenue une fanfare incontournable des musiques tsiganes des Balkans, fortement influencée par les musiques roms de la mer Noire. Le groupe compte à présent plus de 150 déambulations et concerts, et confirme ainsi sa dimension européenne. Plus récemment, Apaz DEMIR SEVGILIM (clarinette) et Mitko CHAKAROV (trompette), deux musiciens hors pair, descendants directs de la lignée des grandes familles de musiciens roms qui perpétuent depuis des siècles, génération après génération, leur répertoire dans la région de Shumen en Bulgarie, apportent à la Panika ce souffle unique et incroyablement tsigane !
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    Éste podría ser fácilmente de esos álbumes que incentivan los últimos movimientos suaves después de una ardua noche de copas. Esos bailes lentos en medio del ritmo oscuro de las tabernas madrileñas. La melodía envuelve, relaja e invita a caer en el trance de la guitarra y una voz acogedora.

    “Depedro”, también conocido como Jairo Zavala, ha desarrollado su carrera como músico de sesión acompañando a grupos como “Amparanoia” y “Calexico”. Fue esta última banda, reconocida como una gran exponente de la música mestiza e independiente mundial, la que colaboró en el disco de Zavala, grabado en Tucson, Arizona.

    El guitarrista madrileño de voz carrasposa entrega una variedad de estilos en las 11 canciones del disco. En varios temas  se ve una propuesta instrumental que confirma la idea de representar la música americana y latina. A ratos muchas canciones y melodías se acercan de buena manera al trabajo de Pau Donés de Jarabe de Palo.

    Las sensaciones se entrecruzan en este disco tanto como la guitarra con el piano y el ritmo del bajo. El disco abre con la canción “Como el viento”.  La melodía sube de intensidad lentamente, llegando a un coro pegajoso, muy representativo de las canciones de Zavala. La letra en este tema es de esas fáciles de aprender. No extraña, después de escucharla, andar por la calle recordando a “Depedro”.

    Dentro de las canciones destaca “Don't leave me now”. Con una introducción plagada de instrumentos conjugando un sonido potente, la letra suma al estado de ánimo que lleva el disco, un paseo por el ritmo del trasnoche, el desamor y sus consecuencias.  
    -- Jaime Villarreal Izquierdo
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  • On April 6, 2003, the music world lost a remarkable individual, a legendary musician, teacher and humanitarian. Babatunde Olatunji led a rich life of creativity and passion and Chesky is honored to have produced Olatunji's last commercial release, love drum talk, nominated for the 1998 Grammy award of Best World Music Album. The African Music Encyclopedia writes, "Baba was the single most important contributor to the popularization of African hand drumming in the United States....spreading his love of the drum, song, music, and African culture inspiring generations of American musicians, many of whom have devoted their careers to African music and who are, in turn, spreading Baba's message to their students." All of us at Chesky will miss Babatunde Olatunji and remember him with the utmost affection and admiration.
    "The spirit of the drum is something that you feel but cannot put your hands on,
    It does something to you from the inside out . . .
    It hits people in so many different ways.
    But the feeling is one that is satisfying and joyful.
    It is a feeling that makes you say to yourself,
    "I'm glad to be alive today! I'm glad to be part of this world!"
    ---Babatunde Olatunji (The African Music Encyclopedia www.africanmusic.org/artists/olatunji.html)
    In a church on a leafy street in Chelsea, Manhattan, saints in stained glass windows smile benevolently down on the drums of Africa beating out their message of spiritual love. At the center of a group of players from Africa, the Caribbean and America is the venerable Babatunde Olatunji, the Nigerian drummer whose landmark 1958 release, Drums of Passion, first restored Africa's ancient and always modern rhythms to the land that had banned them in slavery days, America. This recording is the tenth in Olatunji's Drums of Passion cycle that explores integral facets of the human experience, from healing to liberty. Now Olatunji turns his attention to life's brightest aspect. "This one is about love," he declares exuberantly. "What is love? I'm trying to give the different meanings that we think about love. Love is a lifetime process. It might take a lifetime for me to know you." He quotes an African saying: "What one desires most in one's heart finds frequent expression in one's words." Olatunji's words are sung in his tribal language, Yoruba, and the drums that surround him - his ashiko, the big, curvaceous mother drum, the smaller, cylindrical djembe, the djun-djun and the talking drum - transmit the message as eloquently as the lyrics. Each track invokes another face of love and tells stories of Olatunji's own life. On Spell M6nisola, Olatunji sings of his American-born granddaughter going to study at her grandmother's school in Ibadan, Nigeria, as he articulates the young girl's name in drumbeats. The travails of romantic love are addressed on Sare Tete Wa, yearning as it begs, "Lover, please come running back to me." Fear of commitment permeates Long Distance Lover, and a parallel anguish fuels the doomed passion of Don't Know Why My Love. Upbeat dance floor lust grooves through What's Your Number, Mama?, in which a dancer's devious routine to acquire a love object's phone number vies with his mental calculations of her measurements. A more abstract love, the intimate conspiracy between dancer and drummer, inspires Bebi Alolo and Love Drum Talk. The drums were a daily backdrop to life in Babatunde Olatunji's birthplace, the fishing village of Ajido, some forty miles outside Lagos. He arrived in America in 1950 and traveled on a segregated "Jim Crow" train to study at Morehouse College. "I started the whole music thing to protect my sanity," he explains. Stunned by the ignorance of his fellow students, who assumed all Africans lived among lions in the jungle, Olatunji began inviting them to drum and sing in his rooms and discovered his life's mission as Africa's musical ambassador. Before the birth of the Civil Rights movement, Olatunji played racially mixed gigs in the South; in New York, he jammed with Cannonball Adderley, Max Roach and John Coltrane, who helped establish his ongoing Harlem-based organization, OCAC (the Olatunji Center for African Culture). The former political science student grew to be the confidante of leaders from Kwame Nkrumah to Martin Luther King. A recent association with the Grateful Dead's Mickey Hart, with whom he formed the influential percussion supergroup, Planet Drum, further expanded his influence. Olatunji remembers, "When I first came to Harlem, people would insist, 'I'm not from Africa!' It went from there to saying, 'I'm a black person,' then it became 'I'm an African American.' Now, they say, 'I am an African.'" That evolution of identity and consciousness may be Olatunji's greatest triumph.
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  • Amparanoïa est un groupe de rock alternatif latino né de la rencontre entre Amparo Sanchez et Manu Chao en 1995 à Madrid. Le groupe s'appelait à l'origine Los Amparos del Blues ; les autres membres étaient Robert Johnson et Piluka. Ils jouaient dans les bars de la scène alternative madrilène les titres qui allaient composer le premier album : "Poder del Machin".


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