•  


    Lorsque la Belgique et la France mettent leurs forces en commun, elles se retrouvent en amérique du sud pré-colombienne. Cette affirmation hautement absurde trouve pourtant sa raison d'être grâce à Tzolk'in, nouveau projet des déjà confirmés Empusae et Flint Glass, entièrement centré sur la civilisation Maya et tout particulièrement l'un des calendriers qui rythmaient les cycles de vie (le Tzolk'in donc). Laissant de côté les aspects les plus rêches voire agressifs de leur projets respectifs, nos deux compères laissent libre cours à des envolées rythmiques tribales variées et toujours prenantes (percussions metalliques, tablas etc.) sur fond de boucles et de nappes mélangeant électro analogique, ambient old school et séquences numériques. On pense bien évidemment aux travaux de leur ami de This Morn' Omina, mais ici beaucoup moins trance en ce qui concerne les sons utilisés ('Kaban' par exemple). Le but de ce type de musique étant l'évocation et l'évasion, Tzolk'in touche au but sans faillir et il suffit de fermer les yeux pour se retrouver immédiatement dans les jungles hostiles ou les villages de ces peuples sur lesquels nous ne cessont d'apprendre au gré des études ethno-anthropologiques menées. L'autre versant de Tzolk'in ce sont les envolées ambient (en longues nappes étirées ou en boucles discrètes et mélodieuses) qui font par moment penser au Delerium de la grande époque (avant la 'soupe'), notamment sur le superbe 'Lamat'. La production est claire, ample et met parfaitement en exergue les diverses combinaisons rythme/mélodie qu'Empusae et Flint Glass ont par ailleurs déjà exploité dans leur propres oeuvres. Un album magnifique et captivant, enthousiasmant et intrigant par son propos (cela change des thématiques cyber-bio-technologiques). Que du bonheur ! (lundi 18 octobre 2004)
    permalink

    Note :


    votre commentaire
  • http://www.myspace.com/abrokenconsort
    http://www.sustain-release.co.uk/

    http://www.myspace.com/sustainrelease



    Review by : Foxy Digitalis

    Richard Skelton?s new project A Broken Consort tap?s into a bountiful vein of sound. Sitting somewhere comfortably between Flying Saucer Attack?s ?Further?, the first Six Organs of Admittance album and Tony Conrad?s ?Early Minimalism,? ?The Shape of Leaves? is a seemingly timeless work of multilayered string drones augmented by subtle percussion and the scraping of strings. While Skelton?s reference points are sometimes very obvious, ?The Shape Leaves? remains a deeply personal and evocative listening experience.

    A Broken Consort exists in a mist-enshrouded world of melancholy. This is music for the late evening hours or the grey, days of winter. Best reserved for moments when one will not be interrupted so that one is able to drift off, ruminate, and lose oneself in this record. A time to slip away, sip on wine, read poetry, or contemplate some transcendental image.

    Moving through ?The Shape Leaves? one finds that each track exists in a similar space, contains similar textures with delicately shifting changes. The intent was most likely to capture the listener within its space for the duration of the disc. The main sounds are created from a variety of bowed string instruments creating a large mass of droning overtones. Adding to this is the soft rumbling of distant percussion, well-placed acoustic guitar meditations and the occasional scrape and pluck of the strings.

    What makes the music on ?The Shape Leaves? so successful is Skelton?s careful attention to the positioning of each sound in the mix. The percussion is just audible enough to sound like it is coming from several miles away, while the location of strings come from indiscernible points both near and far creating a feeling of slow and drifting movement. ?The Shape Leaves? experientially could be compared to walking through the woods alone, during the first snow, where the normal sounds of the world are hushed and all initially appears rather silent, yet subtle nuances are continually drifting in and out of focus from all points. 9/10 -- Cory Card (18 December, 2006)


    votre commentaire

  • (navigation image)
    [Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0]




    Stream music - MP3 via M3U

    Download all files

    Files at Internet Archive

    Release notes

    Some of netlabel freaks know Renzu, who released "Reiha EP" from Monotonik. When I received his works, I was waiting for the time of this release. And now I'm delighted it has come finally!

    Inn
    You can hear a female say "koko wa doko deshouka?" ("where do you think this place is?) Where does she take us? Where is here?
    Pictures of the Floating World
    This could be the answer to the previous question. Ethnic and oriental, like Japanese, but it would be other than Japan.
    Kuda-gitsune (管狐 : pipe-fox)
    It seamlessly succeeds the mood of this mysterious "World". Kuda-gitsune is a creature from legends : one of Yōkai (妖怪).
    Omamori (御守り : amulet)
    A mixture with Japanese sounds and rhythmic sequences. As we move towards the end, our minds get uplifted, higher and higher...
    Amasawa
    The title refers 天沢勇子 (Amasawa Yūko) from TV series, 電脳コイル (Dennō Coil). "The idea to use an arpeggiated glockenspiel in the song was inspired by series' music", Renzu said.
    Zashiki-warashi (座敷童子)
    It is a spiritual being, a kind of Yōkai, too. With this flowing 4-beats tune, it makes me feel like they are playing a trick.
    Daifuku (大福)
    We met unexpectedly. It was white, it was sweet. The wonderful time we spent together, but it didn't last so long. I can't forget you. I miss you. I want to see you again. My dear Daifuku... Joke.
    Nakoruru (ナコルル)
    You know her, if you are familiar with サムライスピリッツ (Samurai Spirits / Samurai Shodown). Slower, chilling and relaxing tune, with Japanese traditional elements.
    Miku Acid
    Well-processed tracks feature girlish vocal. This is especially for Japanese listeners. Who is Miku? Come on, you know it? Yes, she is, the one and only, 初音ミク (Hatsune Miku).
    Stage
    It may be night, but it changes suddenly. It takes us to somewhere another.
    Across the Threshold
    Here is the title track, purely electronic. Now we are far away from "the Floating World".
    Memories of Earth
    We are leaving from, or going back to where we live? I can't figure it out. All fades away...

    votre commentaire
  • http://www.marconiunion.com




    Marconi Union - A lost connection

    Marconi Union est un duo réunissant Richard Talbot et Jamie Crossley, qui se sont rencontrés à Manchester où ils travaillaient dans un magasin de disques. Comme Richard écrivait de longues pièces de musique ambiante très minimale, Jamie  eut l'idée d'ajouter une instrumentation, et la collaboration déboucha plus de dix-huit mois plus tard sur un premier album, Under Wires and Searchlights, paru en 2003  sur un petit label  indépendant, Ochre Records. Encouragés par le succès d'estime obtenu, ils signent en 2005 sur un label plus prestigieux, All Saints Records, label né en 1991  pour prendre le relais d' Opal   fondé par Brian Eno. Outre Brian, son frère Roger Eno, Jon Hassell et Harold Budd appartiennent à cette écurie des grands compositeurs de la musique ambiante. Une chance donc pour le duo, qui s'inscrit en effet sans heurt dans le catalogue. La musique est moelleuse, distille une mélancolie voilée. Les mélodies se déploient dans une apesanteur prolongée d'échos où guitare et claviers se font discrètement incantatoires par leur jeu très minimal, les boucles étirées. Rien de fracassant, bien sûr, mais un disque fort bien conçu, idéal pour se relaxer, rêver... Ils viennent de sortir un nouveau disque, A Lost Connection, disponible sur leur site.
    Permalink

    Discographie

    • Under Wires and Searchlights (Ochre Records, 2003)
    • Distance (All Saints, 2005)
    • A Lost Connection (MU Transmissions, 2008)

    votre commentaire


    Suivre le flux RSS des articles de cette rubrique
    Suivre le flux RSS des commentaires de cette rubrique